Norsk Kylling og HK lanserer digital ansvarsrapport

Kunde
Norsk Kylling
Nettside
Besøk nettside

Når Norsk Kylling lager årsrapport, kaller de det ikke bare en rapport – de kaller det en ansvarsrapport. Og det er ikke tilfeldig. Åpenhet, ærlighet og ansvarlighet står sentralt i alt de gjør.

Nå har selskapet tatt et stort steg videre – ved å løfte den årlige rapporten fra papir til skjerm. Med hjelp fra HK Bits og HK reklamebyrå har Norsk Kylling lansert en digital ansvarsrapport, med mål om å sette ny bransjestandard for åpenhet.

Rapporten kan du lese her: 2024.norsk-kylling.no

– Det er et ambisiøst og inspirerende prosjekt, sier Christoffer Solberg Korsrud, rådgiver i HK reklamebyrå. – Norsk Kylling er et selskap som ikke bare sier at de tar ansvar – de viser det i praksis, gjennom hele verdikjeden. Da fortjener de en rapport som speiler dette på en moderne og tilgjengelig måte.

Fra papir til digitalt univers
Tidligere ble ansvarsrapporten presentert som et klassisk, trykket dokument. I år ønsket Norsk Kylling å tenke nytt, og utfordret teamet hos HK Bits og HK reklamebyrå til å utvikle en digital løsning som er brukervennlig, transparent og visuelt engasjerende.

– Det er mye innhold i rapporten. Og derfor var det viktig for oss å gjøre alt det gode innholdet lett tilgjengelig, uansett hva du leter etter, forklarer designer Robert Finserås i HK Bits.

Rapporten er delt inn i tydelige temaer og seksjoner, med navigasjon som gjør det enkelt å finne fram uansett om du er interessert forbruker eller bransjeaktør. Visuelle elementer og infografikk gir rapporten liv og dybde.

Et verktøy for å vise ansvar
For Norsk Kylling handler ikke rapportering bare om tall og tekst. Det handler om å gjøre det lett å se hvordan verdiene i selskapet henger sammen, fra dyrevelferd og bærekraft til ansattemiljø og matsikkerhet.

– Rapporten er et viktig verktøy for å vise hvordan vi jobber i hele verdikjeden, sier Astrid Heggem, prosjektansvarlig hos Norsk Kylling. – Derfor har vi hatt fokus på struktur, sammenheng og lesbarhet. Det skal være lett å forstå hva vi gjør og hvordan vi tar ansvar – og hvorfor det er viktig.

– Å jobbe med en digital ansvarsrapport gir helt andre muligheter enn papir. Vi har hele tiden hatt sluttbrukeren i fokus: Det skal være enkelt å bruke men også inspirerende å utforske, sier Finserås.

– HK forsto raskt hvem vi er og hva vi trengte. De utfordret oss med kreative ideer vi ikke hadde tenkt på selv, og traff blink med det visuelle, sier Heggem.

Viser vei
Ansvarlighet er ikke bare et krav, det er en mulighet til å vise hvem du er og hva du står for. Med den digitale ansvarsrapporten viser Norsk Kylling vei – ikke bare som matprodusent, men som formidler av moderne, transparent og bærekraftig selskapsdrift.

Se hele rapporten her: 2024.norsk-kylling.no