Bygger'n og HK gjør sløyd greit igjen

Kunde
Bygger'n
Nettside
Besøk nettside

Sløydsalene forfaller, sløydlærerne forsvinner og byggekunnskapen dør ut med besteforeldrene våre. Samtidig øker behovet for håndverkere kraftig. Norge trenger flere byggere, og det skal Bygger'n og Sløydmillionen gjøre noe med.

– Mangelen på byggeinteresse blant unge er ikke bra – ikke for bransjen, ikke for folks hverdag og ikke for bærekraft. Derfor tar vi tak for å gjøre sløyd og snekring greit igjen, sier Øyvind Eidem, kjededirektør i Bygger’n.
 
Svaret er Sløydmillionen, en støtteordning til barn og ungdom som vil bygge noe. Kampanjen lanseres på tampen av februar og vil gå på TV, digitalt, i sisteledd og lokalaviser. Målet er å sette sløyd og praktiske ferdigheter på dagsordenen igjen, og bidra til høyere rekruttering til bransjen. 

Kampanjekonseptet og materiellet er utviklet av HK Reklamebyrå. Einar Film har produsert reklamefilmene med Stian Johansen som regissør. Nettløsningen er utviklet av HK Bits og foto av Terje Trobe.

Du kan lese mer om kampanjen på:

Kreativt Forum
Kampanje
Adresseavisen
Byggmesteren
Bygg.no

Litt nostalgi, mye framtidstro
– Kampanjen spiller på den unge byggegleden som mangler spillerom i dag. Får vi hammer, sag og tommestokk tilbake i hendene på barna, vil det vekke interessen og skaperlysten som må til for å fostre nye byggere. I kampanjen er det både nostalgi og mye framtidstro, og sammen med Einar Film og en røver av en låt fra Mikhael Paskalev har vi laget en feiring av barnlig kreativitet og skapertrang, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter i HK reklamebyrå.

– Det er to ting jeg liker ekstra godt. Å lage film – og godt gammeldags håndverk. Når man i tillegg får filme noen som driver med håndverk, blir det ikke bedre. Hele prosjektet føltes viktig og meningsfullt. Gleden hos barn og unge som kjenner på mestringsfølelse ga en herlig energi og nerve til bildene. Du verden som man savner sløyd, sier Stian Johansen i Einar Film.

Vekker engasjement
– Skal reklame sette varige spor i en merkevare, må den få deg til å føle noe. At Bygger’n tar en viktig kamp for faget sitt i stedet for å lage en «tradisjonell» kampanje, har allerede vakt sterkt engasjement gjennom hele kjeden. Jeg håper Sløydmillionen vil gjøre det samme hos proff- og privatmarkedet, sier Christoffer Korsrud, konsulent hos HK reklamebyrå.