Øx Tap Room / HK brygget profil for Øx

identitet, web

Har du vært på Øx? Det er HK som har utviklet navn og visuell identitet for Trondheims nye favorittølkjeller.

Utfordringen

Et serveringssted med hovedfokus på øl kan lett havne i en av mange uønskede båser, fra ølbule til kro eller tradisjonell pub. Da HK reklamebyrå fikk oppdraget med å utvikle visuell identitet for en ny bryggeripub i Trondheim, ønsket oppdragsgiver at uttrykket skulle posisjonere stedet som moderne, uanstrengt og tidløst, gjerne med inspirasjon fra amerikansk brewpubkultur. 

Løsningen

Først utviklet vi navnet, en sammenfatning av Phønix Hotel som tidligere lå i samme bygg. Visuelt sett er ø og x er de to mest interessante bokstavene i Phønix, og Øx er et annerledes navn du legger merke til.

For å ivareta ønsket om det åpne og uanstrengte, la vi profilen i sort og hvitt med ren, minimalistisk typografi. Dette går igjen i alt fra lekne elementer som korker og flasker til det nødvendige som menyer og skilting. Identiteten står i spennende kontrast til det historiske bygget den opptrer i. Med rene linjer og en tidløs palett tror jeg vi har lykkes med å lage en identitet som gjør terskelen lav for alle.

Selvsagt handler det også om produktet inne i Øx. Når de som driver stedet leverer over forventning hver eneste kveld og publikum opplever at Øx tilfører Trondheim noe nytt og verdifullt, så blir profilen like mye et kvalitetsstempel som en invitasjon.

Resultat

Fullt hus og stormende jubel. Stedet hvor du enten starter eller avslutter en tur på byen – og gjerne blir hele tiden mellom.