Publisert 16.05.20

Tradisjonsrik familiebedrift i Midtbyen fikk napp på nett

Å gå fra kun butikkutsalg til å etablere nettbutikk er et løft som krever tid, innsikt og penger. Hvordan kan du bruke nettbutikk til å få besøkende inn i butikken, og hva kan vi lære av suksessen til Skibs- & Fiskeriutstyr?

Av David Kollsete, konsulent i HK Reklamebyrå

 

I en krevende tid har vi i HK Alliansen bestemt oss for å lete etter gode nyheter. Historier om bedrifter og mennesker som på tross av utfordringene ser muligheter, som trør til og skaper historier som er verdt å dele. Denne historien startet med en skarp uttalelse fra Rolf Wettergreen, eier og daglig leder i Skibs- & Fiskeriutstyr:


– Det e dokkers skyld at æ må stå å pakk ordra på søndagskvelda!
 
Bak utbruddet lå det et hyggelig kompliment. Du er tross alt heldig når du har for mye å gjøre i en tid hvor landet står midt i en krise ulik alt annet.

Skibs- og Fiskeriutstyr har drevet butikk i Midtbyen i over 100 år!

Heldig men ikke tilfeldig
Skibs- & Fiskeriutstyr holder til i Fjordgata i Trondheim sentrum, hvor de siden 1917 har solgt det meste innen fiske og båtliv. For fire år siden slo Wettergreen og HK Link ved rådgiver Roar Knudsen av en prat om hvordan butikken kunne vokse ved å satse mer på digital annonsering og nettbutikk.

– Det er jeg, kona mi Wanja og våre to gutter som driver butikken. Vi er gode på markedet vårt og produktene våre, men når det gjaldt det å satse digitalt trengte vi samarbeidspartnere. Gode samtaler rundt å starte smått og bygge stein for stein passet vår situasjon godt og ga oss trygghet på at samarbeidet med HK Link og HK Reklame ville hjelpe oss å lykkes, reflekterer Wettergreen. 

Riktig aktivitet skaper vekst
– Noe av det jeg liker best med å selge på nett er hvor lett det er å eksperimentere med nye kategorier og varer. Vi kan kjøpe inn små kvantum og teste etterspørselen på rekordtid. Dette er blitt et viktig styringsverktøy når vi vurderer nye varer og innkjøp basert på marginer og mulig omsetning, sier Wettergreen.

Gjennom å starte i det små og jobbe målrettet med søkemotoroptimalisering (SEO) har Skibs- & Fiskeriutstyr etablert seg som den ledende aktøren på nett innen sine kategorier og produkter. God SEO gir digital synlighet som skaper gjentakende inntekt dag etter dag, uke etter uke.

– Leverandører lurer på hva vi har gjort for å bli mer synlige på nett med deres produkter enn de selv er. Da flirer jeg lurt – de’ e’ SEO’n te’n Roar de’, ler Wettergreen.
 
Suksess med Google Shopping
Små budsjetter på annonsering kan også skape vekst. Butikken har nylig testet Google Shopping, en satsing som alene har gitt økt omsetning på nærmere en halv million kroner innen viktige varekategorier.

Det er kombinasjonen av riktig markedsføringsaktivitet ved oppstart, testing og læring som skaper resultater over tid. Suksessen for Skibs- & Fiskeriutstyr etterlater liten tvil om at det å prioritere digital synlighet har mye å si for kjennskap og merkevarebygging, noe som er avgjørende for en liten butikk i Midtbyen.

– Over en toårsperiode ser vi at med riktige tiltak kommer sterke resultater, selv om budsjettene er relativt små. I dette tilfellet har vi oppnådd 150 % økning i organisk trafikk og 65 % inntektsvekst kun på organisk trafikk, sier Knudsen. – Et annet viktig måleparameter er om vi klarer å utvide målgruppen med nye brukere. Her ser vi en vekst på 140 % i nye brukere, noe som både bygger omsetning i nettbutikken og besøk i butikken!
 
Fra permittering til økt bemanning
– Da koronakrisen kom, tenkte vi nok som de fleste andre at dette kom til å gå dårlig. Derfor begynte vi å permittere for å sikre morgendagen. Etter to uker var alle tilbake i jobb og nå har vi økt bemanningen med 25 % for å kunne ta unna besøket i butikken og alle bestillingene i nettbutikken, sier Wettergreen. – Uten nettbutikk ville dette sett ganske så annerledes for oss også. Men kombinasjonen med butikk i Midtbyen og nettbutikk går så det suser. Det er mange som skal handle utstyr nå som de er mye hjemme.
 
I et marked med stor konkurranse har Skibs- & Fiskeriutstyr lykkes med å balansere riktige innkjøp med trofasthet mot egen målgruppe – hyttefolket. De er ikke XXL og heller ikke kun spesialbutikk for sportsfiskere. Et bredt og relevant utvalg sikrer gjentakende kjøp, og bevisst bruk av utvalgte produkter i nettbutikken drar besøkende fra nett til butikk.

Investerer i kundeservice
– Vi har flere produkter som vi kun selger i butikken. Du finner de på nett, men kompetansen og rådgivningen som følger med kjøp av for eksempel en båt får du av oss i butikken. Vi investerer i kundeservice og har oppgradert butikken betydelig de siste årene, sier Wettergreen. – Nå begynner nettbutikken å bli klar for en oppdatering også. Den er nok ikke den fresh’este lenger, men den leverer godt og skal satses på og bygges enda større.
 
For Skibs- & Fiskeriutstyr er den digitale satsningen godt i gang. Nettbutikken leverer solide resultater og har hjulpet dem gjennom krisen. Neste steg er å øke innsatsen på logistikk og lagerhåndtering for å mestre større ordrepågang, samtidig som man kontinuerlig forbedrer brukeropplevelsen på tvers av butikk og nettbutikk. Her snakker vi spennende utgangspunkt for 2020!

 

 

 

Jobber

HK lager kommersiell kommunikasjon for alle kanaler. Se et utvalg av jobbene våre. Fra små stunt til store kampanjer.

Se jobber