Publisert 07.09.21

Kamfest kåret til Årets Markedsfører

I hard konkurranse med Nardo Bil og Vassfjellet Skisenter ble Trondheim Kammermusikkfestival kåret til Årets Markedsfører i Trondheim i 2020. Festivalen har vært kunde hos HK siden 2004, og dette er andre gangen den vinner prisen.

– Denne aktøren har evnen til å snu seg rundt og se utfordringer som muligheter. De har både et tydelig budskap og en tydelig strategi som gjør at kommunikasjonen ut til folket fungerer. De har lekt seg med markedsføringsfaget i form av nytenkende og modig markedsføring, sier juryen i sin begrunnelse.

Kåringen og utdelingen av prisen, som også bærer navnet Robert Millar-prisen, fant sted på Markedskonferansen på Britannia Hotel i regi av Trondheim Markedsforening (TMF).

Totalen ble avgjørende
Ifølge juryen var det totalen i markedsføringsarbeidet som gjorde utslaget. I et år hvor kulturfestivaler flest måtte avlyse, nedskalere eller opptre digitalt, nektet 25-årsjubilanten Trondheim Kammermusikkfestival å la seg stanse. De taklet koronautfordringene med minst like ambisiøs strategi, synlighet og kreativitet som før.

Av 29 konserter under festivalen i 2020 var 24 utsolgte, og festivalen hadde et belegg på 92 % i et år hvor folk flest holdt seg langt unna kulturarrangementer. Blant kreative markedsføringstiltak i 2020 var gatekunstverket ‘Musikk er alt. Alt er musikk’ som pryder en høy bygårdsvegg mot Peter Egges plass i Trondheim sentrum.

Internasjonal oppmerksomhet
Trondheim Kammermusikkfestival har samarbeidet med HK reklamebyrå siden 2004. Sammen har de utviklet prisvinnende kampanjer og markedsstunts som har skapt oppmerksomhet langt utenfor Trøndelags grenser.

Juryleder for Årets Markedsfører, Mats Muri Løberg, ga følgende begrunnelse for vinneren:

Ved hjelp av kreativ tekstbruk, spennende stunts, høy aktivitet på sosiale medier og et godt samarbeid med byrå, har de bygd en solid merkevare og skapt all time high belegg. Årets vinner har fått til relativt mye med lite ressurser inhouse. På tross av en utfordrende samfunnssituasjon i året som gikk, solgte de ut over 80 prosent av alle konserter. De har glimt i øyet, er uredd, har høy gjennomføringsevne og byr på seg selv.

Dette gjør at de stadig når ut til nye målgrupper, og har virkelig satt Trondheim på det internasjonale kartet når det kommer til klassisk musikk. Vinneren av Robert Millarprisen som årets Markedsfører 2020 går til Trondheim Kammermusikkfestival.”

Hadde ikke ord
Festivalsjef Sigmund Tvete Vik var tydelig overrasket da juryleder annonserte vinneren i en fullsatt Britannia Hall.

– Dette var helt fenomenalt, og jeg har egentlig ikke ord. De andre to nominerte hadde gode caser. Det å vinne et så sterkt finaleheat var utrolig gøy og ikke noe vi hadde trodd, for vi følte oss som en underdog, sier Tvete Vik.

– Fantastisk artig at festivalen blir verdsatt for markedsføringen sin. Jeg jobber med mange flotte kunder, men den troen og gjennomføringsevnen som Kamfest har på kreativ markedsføring er helt unik, sier art director Thomas Juul, som har arbeidet med festivalen siden oppstartsåret i 1996.

Alle foto: Eir Jørgen Bue.

Aktuelt

Sjekk hva som skjer hos oss!

Aktuelt