Det skjedde i 2017, 2018 og 2019 – og nå er vi sannelig der igjen. Den største bransje- og kundeundersøkelsen innen markedsføring har kåret HK til reklamebyrået med høyest kundetilfredshet i Norge i 2021.
– Som konkurransemennesker er vi glade i å vinne heder og ære for jobbene våre. Og er det en konkurranse jeg virkelig setter pris på å vinne, så er det kundetilfredshet. Det finnes ikke noe vakrere enn fornøyde kunder, sier byråleder i HK reklamebyrå, Olav Svartøien.
Regis Byråstudie er en årlig bransje- og kundestudie som kartlegger hvor fornøyde norske kommunikasjonskjøpere er med sine kommunikasjonsbyråer. Studien startet i Sverige i 2000, og fra 2015 har undersøkelsen også blitt gjennomført i Norge og Finland. Dette er den største studien i sitt slag og gjøres i samarbeid med ANFO.
Årets Byrå 2021 har målt kundetilfredshet i sju bransjesegmenter. I kategorien for Reklamebyrå ble HK klar vinner foran sterke oslobyråer som Pol, Atyp, We Are Live og JCP.
Les mer om Regis bransjestudie her.
På Kundetilfredshet får HK reklamebyrå toppscore fra 70 % av kundene, mens bransjesnittet er på 47 %.
– Det som er ekstra gledelig med årets resultater er at vi ser klar framgang på områder vi har jobbet bevisst med over tid. Som digital kompetanse, administrative rutiner og leveringsevne, sier Svartøien.
Del av sterkt kompetansemiljø
HK reklamebyrå består av tekstforfattere, art directors, designere, prosjektledere og konsulenter. Til sammen 15 dyktige kommunikasjonsfolk i tett samspill med de andre kompetansemiljøene i Posthuset i Trondheim – HK Bits, HK Link, Tank Design og Rosenborg Reklame.
I Årets Byrå 2021 har Regi samlet over 500 svar fra bedrifter som har vurdert byråene de har kjøpt kommunikasjonstjenester fra, med vurderinger på nesten 80 byråer over hele landet.
På Kunnskap om merkevaren får HK reklamebyrå best practice og toppscore fra 90 % av kundene.
Gode prosesser og resultater
– I det daglige handler det om å få jobben gjort, å levere gode råd og sterke kommunikasjonsløsninger til kundene. I HK har vi solid faglig integritet, vi elsker å jobbe med kreativ kommunikasjon og spille kundene våre gode. Da blir det både gode prosesser og ønskede resultater, noe som reflekteres i undersøkelsen, sier Frode Midjo, planner og rådgiver i HK reklamebyrå.
Den omfattende undersøkelsen måler kundetilfredshet i en rekke kategorier. Blant områdene som HK scoret spesielt høyt på, var:
• Kunnskap om merkevaren
• Kunnskap om kundens marked og virksomhet
• Digital kompetanse
• Evne til å levere
• Oppnådde resultater for kundene
– Byråets engasjement og høye kreative nivå trekkes frem av kundene som de viktigste grunnene til at de velger HK. Det er en tilbakemelding som gjør meg stolt på vegne av alle som jobber her. Det er akkurat et slikt byrå vi ønsker å være, sier Svartøien.
– For oss som står i det og er på «eksamen» hos kundene hver dag er det motiverende å få så gode tilbakemeldinger. At et trondheimsbyrå er ledende i landet er ikke overraskende for oss som vet hvor mange dyktige folk og miljøer det er her oppe, men uansett gøy å få bekreftet, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter i HK reklamebyrå.
Høy anbefalingsverdi
Av andre resuktater i undersøkelsen trekker Svartøien fram lojaliteten hos kundene. Årets Byrå-tallene viser at HKs kunder er svært fornøyde. Ingen av de spurte vurderer å bytte byrå, og anbefalingsverdien ('vil anbefale til andre') er 90 % mot 36 % som gjennomsnitt i bransjen.
– Å bygge sterke, langsiktige relasjoner mellom byrå og oppdragsgivere er et viktig arbeid som krever mye av begge parter. Årets Byrå-undersøkelsen er et verdifullt verktøy i arbeidet med å utvikle byrået og kunderelasjonene våre, sier Svartøien.