Publisert 28.04.20

Digital samhandling – mer enn et krisetiltak

Bak oss ligger noen uvirkelige uker – både lokalt og nasjonalt – få eller ingen hadde planlagt for. 400 000 nordmenn er helt eller delvis arbeidsledige og usikkerheten rundt hvor raskt ting vil ta seg opp er mildt sagt stor. Hvordan bruker din virksomhet krisen?

av David Kollsete, konsulent i HK Reklamebyrå

 


HK-alliansen jobber innen fagområdene kommunikasjon, teknologi og markedsføring. Vi gikk fra høy fart og gode resultater til over natten å jobbe med ulike krisescenarioer – 2 uker, 1 måned og 2 måneder fram i tid. Heldigvis ser vi at selv om oppdragene ble færre, har vi flere kunder som øker farten og ser krisen som en mulighet.

Det er først og fremst de store selskapene, markedslederne som har bygd en solid økonomi, som tåler uforutsette svingninger. Men vi ser også utfordrere som investerer nå for å komme raskere inn på markedet.
 
Tvangsdigitalisert hverdag
Vi har som alle andre opplevd at digital samhandling gikk fra å være støttestrukturer til å bli primærstruktur og og fasilitator for alle arbeidsmetoder. Innsikt, analyser, workshops, kundemøter, presentasjoner og leveranser – alt lever i skyen.
 
Det kan se ut som at krisen på få uker har digitalisert mer i næringslivet enn årevis med strategier og utvikling. Dette gjelder ikke bare organisasjoners kompetanse innen digital samhandling, men også evnen til å tenke nytt rundt egne produkter og tjenester. Plutselig har næringslivet, styrene og lederne fått sparket i baken de trengte for å satse digitalt.


Skjønner alvoret nå
Forskjellene på digital modenhet i de selskapene vi jobber med er store. I møte med en krise blir de naturlig nok opptatt av det operasjonelle lederperspektivet; begrense økonomiske tap for å sikre selskapets framtid. Det store spørsmålet blir «hvor lenge klarer vi å holde ut»?
 
For noen er det mer kritisk enn for andre. De som ennå ikke har fått varene og tjenestene sine digitalisert, skjønner kanskje for første gang alvoret i det å flytte fokuset. Og skal vi være helt ærlige, så er det minimumsinnsatsen i dag. Hvis du jobber med salg av varer og tjenester må du i tillegg til dine fysiske lokaler ha et digitalt salgsvindu. Når jeg går gjennom Midtbyen ser jeg fortsatt butikker som ikke har nettbutikk!
 
Soveputer og falsk trygghet
Digital samhandling kan fort bli en sovepute de neste månedene – den gode opplevelsen av at vi mestrer kommunikasjon og operasjonelle rutiner digitalt. For mange SMB-er er det en ny mestringsfølelse som kan gi en falsk trygghet om selskapets digitale modenhet og innovasjonsevne. Det er langt fra å jobbe med videosamtaler og dokumenter i skyen til å utvikle nye digitale tjenester, produkter og markeder. 
 
Vi har allerede sett eksempler på inkrementell innovasjon i taxinæringen og restaurantbransjen i Trondheim. Og vi skal være takknemlige for at vi har en næringsforening som jobber døgnet rundt for å legge til rette for dialog mellom næringsliv og det offentlige og kompetanseheving og inspirasjon til bedrifter i krise.
 
Kriser skaper nytenkning
Jeg tror vi kommer til å se mange flere spennende initiativer i ukene som kommer. Selskaper som finner nye måter å tilgjengeliggjøre produkter og tjenester på. Ut av finanskrisen i 2008 vokste noen av de mest innovative selskapene i verden, som Instagram, WhatsApp, AirBnB og Slack. Vær trygg – det kommer garantert selskaper og tjenester ut av denne krisen som skaper nye arbeidsplasser i Trondheim.
 
For kriser tvinger fram nye måter å tenke på. Denne «Sense of urgency» rister oss ut av status quo og tvinger oss til å vurdere hvordan vi jobber og se muligheter vi kanskje ikke har sett tidligere.

Men selv om vi gjør alt vi kan i en vanskelig situasjon, så er det ikke alltid at grepene og mulighetene er åpenbare. Da må det kompetanse i form av prosesser og metoder inn i selskapet for å skape endring. Enten gjennom ansettelser eller eksternt gjennom samarbeidspartnere. Effekten av strategisk rådgivning og små tverrfaglige team tilpasset bedriftens utfordringer og muligheter har gang på gang vist seg å være en vinneroppskrift!
 
Verktøy og inspirasjon
Lokalt er Næringsforeningen en viktig arena for bedrifter. Her finner du aktuelle møter, webinarer og seminarer som trygt kan anbefales. Fagrådet for digitalisering sin DigitaliseringsLab har vel sjelden vært mer aktuell.
 
Nasjonalt er det etablert en non-profit i DigitalNorway som gjør det enklere for norsk næringsliv å lykkes med digitalisering. Sjekk ut deres veiviser for hvordan du kan jobbe med nytenkning innen teknologi og nye produkter/tjenester. Den gir deg de praktiske verktøyene du trenger når du skal gå fra utfordring/idé til produkt/tjeneste. Denne anbefales på det varmeste da den er både lettfattelig og praktisk gjennomførbar uten eksterne prosessledere.
 
To viktige spørsmål
De neste ukene må vi sannsynligvis ta flere vanskelige valg i en usikker tid. Her er to spørsmål vi alle gjør lurt i å reflektere over:
 
1. Hva er din posisjon og markedsandel? 
Vi vet at nedgangstider er tøffe men skaper også muligheter for selskaper som tør/kan satse. Markedsledere befester og styrker ofte egen posisjon ved å øke innsatsen når det blåser.
 
2. Hvor kan du øke innsatsen?
Å tilpasse kommunikasjon og markedsføring til et mer sensitivt marked du gjøre. Men hvordan sette av tid og ressurser til å tenke nytt rundt dine produkter, tjenester eller forretningsmodell? Sannsynligvis er det de som prioriterer dette som kommer seg sterkest ut av denne krisen.
 
Trondheim var inne i en særdeles gledelig utvikling før krisen traff oss. Vi har sett bevegelse uten sidestykke i byen vår de siste to årene. Synergiene mellom varehandelen i Midtbyen, byutviklingen, nyskapningen i tech, restaurantene og kulturtilbudet har vært store. Vi har ledere som heier på hverandre, som jobber utrettelig sammen for å gjøre Trondheim til en sterkere og mer attraktiv by for næringsliv, innbyggere, studenter og turister.

Dette er en dugnad vi skal klare. For etter natten kommer dagen. Etter mørket kommer lyset. Uansett hvor mørkt det måtte se ut nå.

 

 

Kilder:
 
Leading Out of Adversity, Boston Consulting Group 
Innovasjoner når bedriften er i krise, Abelia 
Why Recession Can Lead to Reinvention, Entrepreneur 
Reklamebudsjetter i krisetider – slik spiller du vinnerkortet, Kampanje
400.000 helt og delvis ledige i Norge, e24
Reading the room, Sparktoro
Hva gjør vi med markedsføringen vår under en krise?, HKLink
Adapt or die, Hanspetter.info
 

Jobber

HK lager kommersiell kommunikasjon for alle kanaler. Se et utvalg av jobbene våre. Fra små stunt til store kampanjer.

Se jobber